Samen op weg naar 'Kerstmis'

Na de uitbundige sinterklaasperiode gingen we van start met een tijd van sfeer en gezelligheid. Sint en piet moesten plaats maken voor de adventskrans en de kerstboom.  
De dennenboom werd van zolder gehaald alsook de kerstversieringen.
Maar al te graag werkten de kleuters mee om van de dennenboom een heuse kerstboom te maken. Elk om beurt mochten ze een bal, een engeltje, een ster, een klokje of een dennenappel aan een dennentak hangen. "Pas op hé, die is breekbaar", "O, wat mooi!", "Ik zie mezelf in de bal", "Mijn lievelingskleur", "O, sjiek zeg!", ....waren de reacties van de kleuters.  


             











 Bij de brandende kaarsjes van de adventskrans  vertelde ik de kleuters  wat het betekent ‘een lichtje te zijn’ voor papa en mama, voor de vriendjes, voor de juf……. We zochten samen naar voorbeeldjes van hoe we elkaar kunnen blij maken, elkaar helpen….kortom….’licht’ zijn voor elkaar . Het  adventshuisje kreeg ook een plaats in de kring. Elke dag werd een luikje geopend waar dan een kaarsje tevoorschijn kwam. Daarbij zongen we  “Elke dag een kaarsje aan en een stapje verder gaan… “. Pas op Kerstmis gaat de grote poort open . Dan zijn Maria, Jozef en Jezus te zien. “……en dan is het Kerstmis hé juf…..” klonk het enthousiast uit de kleutermondjes.
De week voor de vakantie  zaten we knus bij de  adventskrans en de verlichte kerstboom terwijl ik elke dag een stukje van het kerstverhaal bracht.  Steeds ben ik blij verrast hoe geboeid de kleuters luisteren naar het verhaal van Jozef, Maria, de engel, kindje  Jezus………Mooi, vertederend om te zien hoe de kinderen het gebeuren ademloos meebeleven.
We knutselden een heuse kerststal, zongen allerlei kerstliedjes en oefenden  een nieuwjaarsbriefje in.
Donderdagnamiddag hebben we met enkele juffen het kerstverhaal gedramatiseerd. De kleuters genoten met volle teugen. Tja, ze zien niet vaak de juffen in de rol van Maria, Jozef, de engel, een herder………..







               
                                 

                                                     
                                                             Wirre, warre, werretje
ik tover met mijn sterretje
Vriendschap, Liefde en Geluk
het nieuwe jaar kan niet  meer stuk
ik kom je ook nog Vrede wensen
en veel plezier met lieve mensen

je (b)engeltje

Nieuwjaar 2016